Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van TrainTool | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Train je interne coach!

Voor het intern opleiden en begeleiden van (nieuwe) werknemers kan het aanstellen van interne coaches of ‘buddies’ een goed idee zijn. Een minder goed idee: deze vaak vrijwillige belangrijke begeleiders aan hun lot over laten. Deze intern aangestelde coach is opgeleid in zijn functie en kan bijvoorbeeld een dijk van een designer, accountmanager of HR-professional zijn, maar is niet opgeleid met de juiste soft skills om ook als coach te kunnen excelleren. Verwachten dat een dergelijke medewerker hierin uitblinkt, is helaas vaker op hoop dan realiteit gebaseerd. Train dus jouw interne coaches!

1. Haal de potentie uit je toppers

Vaak worden interne coaches niet aangesteld, maar bieden ze zich vrijwillig aan. Omdat ze het belang ervan inzien, goede ervaringen hebben met een begeleider eerder in hun carrière, of gewoon voor de afwisseling en het contact met collega’s. In potentie zijn deze intrinsiek gemotiveerde medewerkers met “een hart voor de zaak” echte toppers. Gemotiveerde medewerkers zijn ook aanstekelijk, ze nemen anderen op de werkvloer mee in hun enthousiasme. Op dergelijke mensen kun je bouwen. Daarom is het van belang dat je ze de juiste tools aanbiedt om zichzelf te ontwikkelen als interne coach. Dat bedrijven kiezen voor vrijwillige interne coaches, heeft echter ook een andere reden: er is vaak niet al te veel budget voor dergelijke projecten. Maar dat is helemaal niet erg!

2. Geen groot budget is geen probleem

Het liefst zou je wellicht al je medewerkers een persoonlijke coach geven. Maar dat is lang niet voor iedereen nodig en bovendien onbetaalbaar. Wel zouden veel medewerkers gebaat zijn bij een coach die los staat van hun leidinggevende. Dan is het wel extra fijn als die coach voor hetzelfde bedrijf werkt. Want hoewel externe coaches vaak zeker een bepaalde kunde bezitten, kennen ze de ins en outs van je organisatie natuurlijk een stuk minder goed. Om je interne coaches dezelfde kunde als professionele coaches te geven, kun je ze trainen via bijvoorbeeld trainingsdagen. Het nadeel hiervan is, naast de gebruikelijke reis- en andere kosten, dat het veel tijd in beslag neemt en zo indirect ook weer geld kost. Een online programma kan soelaas bieden. Deze trainingen kosten simpelweg minder, maar dat is niet het enige voordeel. Zo kunnen de coaches trainen wanneer en waar zij dat zelf willen en dit makkelijker combineren met hun eigenlijke functie, die natuurlijk op de eerste plaats blijft staan. Daarnaast is het belangrijk om te blijven trainen. Verloop in de vorm van nieuwe en vertrekkende coaches wordt makkelijker opgevangen wanneer iedere deelnemer op zijn eigen moment aan het programma kan beginnen.

3. Flexibiliteit

Verloop van interne coaches is misschien wel de grootste uitdaging voor het actief en levend houden van je interne coachingsprogramma. Om iedereen alleen al bekend te maken met de juiste informatie, zul je waarschijnlijk meerdere keren per jaar een introductiebijeenkomst (“kick-off”) moeten organiseren. Maak het daarom flexibeler en individueler: in een online trainingsprogramma kun je een korte uitleg verwerken, waarbij je ook goede en slechte voorbeelden laat zien. Daarnaast kun je ervaren interne coaches vragen om online feedback te geven op de nieuwere coaches, waardoor de veranderende pool coaches juist een kracht wordt! Ook voor dat ene coachingsgesprek nog even een bepaalde oefening erbij kunnen pakken, kan een grote hulp zijn. De interne coach staat door het online oefenen van situaties nooit met een mond vol tanden, en kan altijd terugvallen op getrainde methodiek.

4. Als je het doet, doe het dan goed!

Zo beloon je de toppers die jouw organisatie intern verder willen helpen zonder dat het hen veel moeite kost en de organisatie veel geld kost. Als het slim en gedegen wordt ingestoken kan een intern coachingsprogramma zeer krachtig zijn en een geweldige ROI opleveren. Bovendien halen interne coaches meer voldoening uit de vrijwillige taak die ze op zich hebben genomen, doordat ze beter equipped zijn en dus het gevoel hebben écht iets bij te dragen. Je begeleidt interne medewerkers op de manier die ze verdienen! Helaas worden dergelijke programma's vaak halfslachtig opgezet. Dan doet het zelfs meer slecht dan goed. Het kost de interne coach veel tijd en hij krijgt een onbevredigend gevoel doordat hij zich er wel bewust van wordt het nog niet in de vingers te hebben. En het belangrijkste: de medewerker wordt niet goed gecoacht! Doe het dus slim en gedegen, of doe het niet. Wanneer je als organisatie zelf een serieuze aanpak hanteert met betrekking tot een intern coachingsprogramma, zullen de coaches hun taak ook serieuzer nemen.


Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees hieronder hoe Deloitte intern coaches en managers traint!

Lees verder
Van Avetica | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vooruitblik Moodle 3.4: Samenvoegen deelnemers en aangemelde gebruikers

In een aantal artikelen blikken we alvast vooruit naar Moodle 3.4, een release die gepland staat voor november 2017. Moodle 3.4 zal een release zijn die vooral is toegespitst op verbetering van usability en minder nieuwe zaken zal bevatten. Toch […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Vooruitblik Moodle 3.4: Samenvoegen deelnemers en aangemelde gebruikers verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Publiceer niet alleen op LinkedIn

LinkedIn wordt door veel van mijn contacten gebruikt om te publiceren over waar men mee bezig is, en om kennis te delen. LinkedIn heeft echter een belangrijke beperking waardoor ik nooit uitsluitend op LinkedIn zal publiceren.

LinkedInLinkedIn is een belangrijk platform waarmee je je zakelijk kunt profileren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leidt virtual reality tot meer verdiepend leren?

Op deze vraag moeten we het antwoord nog even schuldig blijven. Wat we wel al kunnen doen, is interessante voorbeelden bestuderen.

Holly Korbey opent de bijdrage Will Virtual Reality Drive Deeper Learning? met kritische opmerkingen ten aanzien van deze ontwikkeling:

  • VR toepassingen hebben dikwijls meer te maken met vermaak dan met onderwijs.
Lees verder
Van Avetica | 25-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie

Moodle 3.3 is al een tijdje uit en ik constateerde dat ons overzicht met functionaliteit per Moodle versie nog niet was bijgewerkt. Direct maar even gedaan aangezien 3.3 toch ook weer een aantal mooie nieuwe functies bevat. Later geven we […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zorgen over professionalisering en professionaliteit binnen arbeidsorganisaties

Leidinggevenden binnen arbeidsorganisaties lijken zich grote zorgen te maken over de professionaliteit van medewerkers (inclusief zichzelf) en de wijze waarop de eigen organisatie ‘leren en ontwikkelen’ vorm geeft.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het bedrijf SumTotal heeft laten uitvoeren door de Fosway Group onder klanten in Europa,

Lees verder
Van Avetica | 24-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Trainingsaanbod najaar 2017 online!

De zomer is in volle gang. Nadat iedereen heerlijk gesnorkeld heeft in de zee, bommetje gedaan in het zwembad, vuurtje gestookt op de camping of gedarteld rondom huis gaan we natuurlijk back to work en willen we lekker aan de slag […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Trainingsaanbod najaar 2017 online! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

De opkomst van tutorbots

Bij tutorbots worden chatbots binnen opleidingen en onderwijs gebruikt. Deze toepassingen van artificiële intelligentie komen langzaam maar zeker op. Wat zijn mogelijke toepassingen? Wat zijn beperkingen?

Donald Clark schrijft dat tutorbots kunnen bijdragen aan een meer persoonlijke dialoog waarbij de docent op een gestructureerde manier begeleidt en de lerende actief leert:

Taking the friction and cognitive load of the interface out of the equation,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vragen bij ROA-onderzoek naar informeel leren

De aflopen week verschenen publicaties naar aanleiding van onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht over informeel leren. Deze publicaties roepen bij mij een aantal vragen op.

De NRC besteedt in Zoek je heil niet alleen in cursussen aandacht aan dit onderzoek.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Postbachelor opleiding e-learning volgen?

Begin november 2017 start bij Avans+ een nieuwe postbachelor opleiding e-learning. Ik ben hier weer gastdocent.

Op 7 november aanstaande start de elf maanden durende postbachelor opleiding e-learning. Dit is een brede opleiding over e-learning voor learning professionals uit tal van branches (docenten,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Verso voor actief leren (review)

Tijdens workshops gebruik ik regelmatig een checklist om leertechnologieën te verkennen. Laatst ontdekte ik de applicatie Verso. Verso is een applicatie waarmee je lerenden opdrachten kunt laten maken, die zij ook van feedback kunnen voorzien.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw stappenplan, aangepast beschrijvingskader en update typering leertechnologieën

Een week geleden heb ik aangegeven dat ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog zou updaten. Deze klus is nu geklaard. Wat zijn de belangrijkste veranderingen van de afgelopen week?

  • In 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.
Lees verder
Van TrainTool | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Video: Hoe film je een video rollenspel?

Wanneer we bij TrainTool een opnamedag (of: 'draaidag') hebben om de videorollenspellen op te nemen voor een nieuw trainingsprogramma, speelt de projectmanager een belangrijke rol. Die stapt namelijk in de schoenen van de regisseur en zorgt ervoor dat het filmen een succes wordt. Waar let deze regisseur zoal op tijdens de opnames? Wanneer is een opname nu echt geslaagd? Neem een kijkje achter de schermen!

Lees verder
Van TrainTool | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Video: Hoe film je een videorollenspel?

Wanneer we bij TrainTool een opnamedag (of: 'draaidag') hebben om de videorollenspellen op te nemen voor een nieuw trainingsprogramma, speelt de projectmanager een belangrijke rol. Die stapt namelijk in de schoenen van de regisseur en zorgt ervoor dat het filmen een succes wordt. Waar let deze regisseur zoal op tijdens de opnames? Wanneer is een opname nu echt geslaagd? Neem een kijkje achter de schermen!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Messaging voor leren gebruiken

Ik was vanochtend op zoek naar een artikel over messaging voor leren, opleiden en onderwijs. Behalve meer commerciële artikelen over specifieke tools, kon ik in de gauwigheid niets vinden. Daarom heb ik zelf maar deze blogpost over messaging voor leren geschreven.

Lees verder
Van Avetica | 19-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Storyline content direct tonen op Moodle cursuspagina

Vandaag behandelde ik een vraag van een klant die HTML5 output van Storyline direct wilde tonen op een cursuspagina van Moodle. Vergelijkbaar met hoe je een video kunt embedden. In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Storyline content direct tonen op Moodle cursuspagina verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen

Bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning (blended of volledig online) doorloop je een aantal stappen. In deze bijdrage werk ik deze stappen verder uit.

Stappenplan TEL ontwerpenIn 2015 heb ik geschreven over een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning.  

Lees verder
Van Avetica | 18-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle ontwikkelingen

Eerder spraken we hier al over enkele ontwikkelingen die door Martin Dougiamas werden toegelicht op de Moodlemoot in Duitsland. In dit artikel nog enkele punten die hij daar heeft toegelicht. Moodle sites Om gebruikers te ondersteunen kent Moodle momenteel verschillende […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle ontwikkelingen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Call for proposals stimuleringsregeling Open en online onderwijs 2018 geopend

Vandaag is de nieuwe call for proposals voor de stimuleringsregeling Open en online onderwijs geopend. Via deze regeling stelt het ministerie van OCW financiering beschikbaar voor experimenten met online onderwijs en/of open leermateriaal. Deadline: 15 december 2017.


Vandaag ontving ik twee keer onderstaand bericht,

Lees verder
Van Avetica | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle komt naar Europa

Martin Dougiamas heeft de afgelopen periode een aantal bijeenkomsten bezocht in Europa. De presentatie die hij hield op de Moodlemoot in Duitsland is volledig online te bekijken. Een aantal interessante punten wil ik er hier uitlichten. In de video kun […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle komt naar Europa verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Didactische principes van micro learning

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook wel eens heb afgevraagd of we behoefte hebben aan de aparte term ‘micro learning’, één van de huidige trends op het gebied van technology enhanced learning. Christian Glahn laat echter zien dat micro learning meer is dan het bestuderen van kleine hoeveelheden leerstof.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Reflectietoolbox: hulpmiddel om te leren reflecteren

Reflecteren is een belangrijk voor verdiepend leren. Toch is reflecteren niet onomstreden en best complex. De reflectietoolbox kan hierbij helpen.

Op de website van het Ixperium wordt deze week aandacht besteed aan de reflectietoolbox die is ontwikkeld door het Designteam Niveau2plus van ROC De Leijgraaf.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over de complexe relatie tussen motivatie en leren (met en zonder ICT)

Het klinkt zo plausibel. Als lerenden meer gemotiveerd zijn, werken ze harder en daardoor leren ze meer. Helaas is de werkelijkheid ingewikkelder.

Ik ben er ook lange tijd vanuit gegaan dat motivatie een belangrijke voorwaarde voor leren is,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpmethodieken blended learning

Er is online veel informatie te vinden over aanpakken waarmee je blended learning kunt ontwerpen. In deze blogpost wil ik twee initiatieven van twee hogescholen beschrijven.

Gisteren heeft Judith van Hooijdonk de Design-Cyclus for Education (DC4E) van het Lectoraat Technologie-Ondersteund Leren (TOL) van Zuyd aangekondigd.  

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aanpassingen website/weblog

Kort voor de zomervakantie wil ik enkele ‘statische’ onderdelen van mijn website/weblog updaten. Wat is tot nu toe gebeurd? Wat ga ik nog onder handen nemen?

Ik heb tot nu toe:

Lees verder
Van TrainTool | 13-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Meet de soft skills van je medewerkers met deze 3 stappen

Als teammanager heb je vaak wel een idee van de sterke soft skills en ontwikkelpunten van je medewerkers. Maar hoe objectief is dit? En hoe breng je het per team, afdeling of voor de hele organisatie in kaart? Weg met het nattevingerwerk, leg die vinger op de zere plek! Bepaal de soft skills van je medewerkers met een scan en maak het overzichtelijk door een soft skills dashboard te implementeren. Met deze 3 stappen ben je er zo.

Lees verder
Van Avetica | 13-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Test je Moodle cursus met DemoStudent

Maak kennis met DemoStudent. Een speciaal account in Moodle om je cursus te testen. Nu gebruikte je vast al ‘Wijzig rol naar …’ maar DemoStudent gaat verder. Dit is een echt account waarmee je ook bijvoorbeeld voorwaardelijke toegang kan testen […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Test je Moodle cursus met DemoStudent verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sociale media in de klas: vloek of zegen?

Sociale media zijn laagdrempelige internettoepassingen die docenten in het onderwijs kunnen inzetten. Zijn de beperkingen van deze toepassingen -zoals het risico van afleiding- niet dusdanig dat je ze maar beter niet in het onderwijs in kunt zetten?

Myrthe Willems heeft onder begeleiding van Antoine van den Beemt en Marieke Thurlings (Eindhoven School of Education) een zeer uitvoerige literatuurstudie uitgevoerd naar het gebruik van van sociale media als leermiddel in het primair,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nota van inlichtingen aanbesteding kern-LMS Zuyd gepubliceerd

Vandaag heeft Zuyd de definitieve nota van inlichtingen gepubliceerd, in het kader van het aanbestedingstraject van het kern-LMS.

De begrippenlijst op Tendernet definieert de nota van inlichtingen als een aanvulling op de eerder gepubliceerde stukken.

Lees verder
Van Avetica | 11-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle 3.4 gaat minimaal PHP 7 vereisen

Het duurt nog 4 maanden voordat Moodle 3.4 uitkomt, maar nu is bekend dat de nieuwe major release minimaal PHP 7 gaat vereisen. Dat betekent dat je webserver ook deze nieuwste versie moet draaien. Kaart dit tijdig aan bij je […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle 3.4 gaat minimaal PHP 7 vereisen verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Social technologies in business (recensie)

Het afgelopen weekend heb ik het boek ’Social technologies in business’ gelezen. Dit boek gaat over het delen van kennis binnen arbeidsorganisaties met behulp van ‘sociale technologieën’. Het niet-delen van kennis schaadt organisaties, menen de auteurs.

Social technologies in businessOnlangs ontving ik van eerste auteur Isabel De Clerq een verzoek of ik deze uitgave wilde recenseren.

Lees verder
Van Avetica | 10-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Help, mijn e-mails vanuit Moodle komen niet aan bij de deelnemers!

Het is ronduit erg vervelend als de e-mails die je vanuit Moodle verstuurt niet aankomen bij de deelnemers. Notificaties van feedback bij de opdrachtenmodule, afschriften van forumdiscussies en mailtjes over geplande bijeenkomsten die niet aankomen geven irritaties bij jou als […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Help, mijn e-mails vanuit Moodle komen niet aan bij de deelnemers! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Avetica | 10-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moodle minor releases zijn beschikbaar; tijd voor updaten

Volgens de releasekalender heeft Moodle HQ vanmorgen nieuwe releases uitgebracht en de volgende laatste versies zijn nu beschikbaar: Moodle 3.3.1 release notes Moodle 3.2.4 release notes Moodle 3.1.7 release notes (Long Term Support versie, alleen beveiligingsissues worden opgelost) Het is […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Moodle minor releases zijn beschikbaar; tijd voor updaten verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Snapchat binnen het onderwijs gebruiken?

Voor degenen die Snapchat niet kennen. Dit is een applicatie waarmee je afbeeldingen en video’s kunt delen, die na een aantal seconden weer verdwijnen. Als docent kun je ook deze applicatie binnen het onderwijs gebruiken. Maar volgens mij zijn er betere alternatieven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie: drivers, toepassingen en toekomst

Artificiële intelligentie is waarschijnlijk de belangrijkste technologische ontwikkeling van dit moment. Een ontwikkeling waarvan we de gevolgen nog niet heel goed kunnen overzien. McKinsey heeft een aantal video’s gepubliceerd waarin experts hun licht laten schijnen op deze ontwikkeling. Wat valt op?

Lees verder
Van Avetica | 07-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

HTML5, SCORM, LTI? Wat moet ik kiezen als aanbieder van e-learning?

Van een klant van ons kreeg ik de volgende vragen: Is HTML5 de vervanger van SCORM? En hoe verhoudt het zich tot LTI? En moet ik van SCORM af? Het blijkt dat steeds meer klanten zulke vragen gaan stellen. En […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht HTML5, SCORM, LTI? Wat moet ik kiezen als aanbieder van e-learning? verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Integreer leren en onderwijsontwikkeling bij de invoering van technology enhanced learning

Het onderwijs zet fors in op ICT in het onderwijs. Het gebruik van leertechnologie wordt steeds meer als strategisch belangrijk beschouwd. De ondersteuning van medewerkers lijkt echter achter te blijven bij deze ambities. Ik wil een aantal tips geven hoe je leren en onderwijsontwikkeling op een efficiënte manier kunt vormgeven.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zal de volgende golf van leertechnologie wel tot grote vernieuwingen leiden?

Van computer based training, CD-I, smartboard tot tablet. De laatste decennia heeft het onderwijs ervaring opgedaan met tal van technologieën. Dit ging vaak gepaard met hooggespannen verwachtingen over ander en beter onderwijs. Deze verwachtingen bleken meestal overspannen verwachtingen te zijn.

Lees verder
Van TrainTool | 06-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je medewerkers niet beginnen te trainen - en wat je eraan doet

Niet iedereen start onmiddellijk na de aanvang van een programma met trainen. Dat is helemaal niet erg, want beginnen op een moment dat het je uitkomt is juist een van de sterke punten van online training. Maar wat als een deelnemer van jouw programma helemaal niet begint met trainen? We deden onderzoek naar dit probleem voor een van de grote organisaties waar we mee werken. Wat zijn de 3 meest genoemde redenen om niet te beginnen met trainen? We vertellen er meteen bij hoe je deze drempels wegneemt!

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 06-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerpen en faciliteren van blended leren: leer ontwerpen met de Juke-box

Ben je steeds meer blended leertrajecten en workshops aan het ontwerpen en geven maar heb je het idee dat dit beter kan? Of werk je nog vooral face-to-face en ben je benieuwd hoe het blended eruit zou zien? Laat je inspireren door de ervaringen van Proteion en/of doe dit najaar mee aan onze leergang ‘Ontwerpen […]

Het bericht Ontwerpen en faciliteren van blended leren: leer ontwerpen met de Juke-box verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Workshops blended learning en didactiek

Vandaag heb ik bij de Vakschool Schoonhoven twee workshops mogen verzorgen over blended learning en didactiek.

Deze vakschool -onderdeel van ROC Zadkine- verzorgt opleidingen en cursussen op het gebied van goudsmeden, juwelier, uurwerktechniek en zilversmeden.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsdisciplines die worden beïnvloed door virtual reality

Nu virtual reality en mixed reality toegankelijker worden voor gewone stervelingen, komen ook meer toepassingen voor het onderwijs beschikbaar. Dankzij deze toepassingen zouden lerenden in staat zijn het geleerde toe te passen en een meer verdiepend begrip te ontwikkelen. Of dat zo is,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe de Europese markt van leermanagement systemen zich ontwikkelt

Via een op zich al interessante blogpost van Phil Hill over de markt van leermanagement systemen in het hoger onderwijs in vier regio’s (met Moodle als marktleider) ben ik gestuit op een recent en meer gedetailleerd rapport over de LMS-markt in Europa van Hill (pdf).

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mijn ervaringen met verschillende virtual classroom-tools

Vanochtend ontving ik een mail van een docent die na de zomervakantie aan de slag wil met een virtual class. Hij heeft ooit geprobeerd Google Hangout hiervoor te gebruiken. Dat is niet goed bevallen. Of ik ervaring heb met andere tools.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2017 | Article Rating | (0) reacties

Projectonderwijs kan leiden tot betere leerprestaties

In Michigan is onderzoek gedaan naar de effecten van projectonderwijs op leerprestaties van leerlingen met een lage sociaal-economische status. De resultaten zijn veelbelovend, al waarschuwen de onderzoekers er terecht voor om deze uitkomsten te generaliseren.

Nell K.

Lees verder
Van Avetica | 30-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Een subcursus als activiteit? Dat biedt mogelijkheden!

Bij een grote opleiding die je via Moodle aanbiedt, wordt regelmatig gekozen om per opleidingsmodule een aparte Moodle cursus in te richten. Nadeel is dan wel dat de docent en de deelnemers het overzicht kunnen verliezen. Daarnaast is de vraag […]

Moodlefacts is een initiatief van Avetica, dé Moodle expert van Nederland en België.
Het bericht Een subcursus als activiteit? Dat biedt mogelijkheden! verscheen eerst op Moodlefacts.nl.

Lees verder
Van TrainTool | 30-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

11 onmisbare soft skills voor studenten

Terwijl de hersenen van studenten op universiteiten al decennia gevuld worden met kennis, is de focus op communicatieve academische vaardigheden pas sinds kort groeiende. Dat werd hoog tijd, want studenten merken zowel tijdens als na hun studie dat ze benodigde soft skills niet altijd in de vingers hebben. In dit artikel bekijken we 11 onmisbare interpersoonlijke vaardigheden voor studenten!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

Ken je klassiekers (over oude begrippen met een nieuwe betekenis)

Op het gebied van technology enhanced learning worden met regelmaat nieuwe begrippen geïntroduceerd. Deze termen worden dikwijls al langere tijd gebruikt, maar nu met een andere betekenis. In deze bijdrage geef ik drie voorbeelden. Ken jij nog andere voorbeelden?

Boeken en begrippenSinds de lagere school ben ik zeer geboeid door geschiedenis.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-06-2017 | Article Rating | (0) reacties

De iPhone heeft niet zo heel veel van mijn ‘dingen’ vervangen (maar….)

iCulture geeft een overzicht van 10 dingen die de jarige iPhone de afgelopen tien jaar heeft vervangen. In mijn geval blijkt dat wel mee te vallen. Er is echter één maar….

Ik ben een redelijke early adopter als het gaat om de smartphone/iPhone.

Lees verder
Pagina 1 van 48Eerste   Vorige   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Volgende   Laatste